Babka ziemniaczana na sposób własny

Babka ziemniaczana na sposób własny

Jak to fajnie czasem zjeść „na mieście”, wyjść z rodzina do knajpy, zasiąść przy wspólnym stole, złożyć zamówienie i czekać…
Na Kaszubach jak raczej w żadnym innym regionie, w niedzielę knajpy pękają w szwach. Każda jedna zapełniona jest rodzinami, ludzie jedzą, piją, śmieją się i cieszą chwilą, a później przy kawie zajadają kaszubskie słodkie wypieki. Jest tam wiele restauracji, co jedna to lepsza. Daję… może nie głowę ale… ciasto, że każdy z was znalazłby tam danie dla siebie, przy którym by się rozpłynął… A jest w czym wybierać i nie piszę tu o pizzy, hamburgerach i frytkach, tym bardziej nie o kebabie. Wypad na Kaszuby to ryby, gęsina, gulasze, grzyby, pierogi i zupy, serniki, szarlotki i nalewki, nawet piwo czy regoinalny chleb z pieca z pastą jajeczną.
Jakiś czas temu odwiedziłam, obecnie już popularną kaszubską restaurację, jedno danie zachwyciło mnie tak smakiem, że postanowiłam odtworzyć je na sposób własny🙂 – babka ziemniaczana🙂.
Podano mi ją odgrzaną na patelni wraz z sosem grzybowym, u mnie dostaniecie ją z gulaszem pieczrkowym – palce lizać! Zapraszam więc na babkę ziemniaczaną na sposób własny czyli z gotowanych ziemniaków, aromatycznego wędzonego boczku oraz cebuli, pieczoną w podłużnej formie🙂.

Składniki na babkę ziemniaczaną pieczoną w podłużnej wysokiej formie o wymiarach 34×11:

1,8 kg ziemniaków (mogą być te wyselekcjonowane do pieczenia)
3 łyżki śmietany
2 jajka – oddzielnie żółtka i białka
pół szklanki mleka
pół łyżeczki soli kuchennej
pół łyżeczki pieprzu
2 łyżki masła
1 duża cebula
500g boczku wędzonego

W dużym garnku zagotuj wodę na ziemniaki, kartofle obierz, umyj, wrzyć ostrożnie do wrzącej, lekko osolonej wody i gotuj pod przykryciem 13 minut. Po tym czasie gdy ziemniaki zmiękną, odlej wodę. Tu potrzebna silna ręka (mój mąż okazał się bardzo „przydatny”), ugnieć kartofle na jednolitą miazgę. Cebulę posiekaj, boczek pokrój w kostkę. Rozgrzej patelnię, wrzuć na nią boczek, gdy wytopi się część tłuszczu dorzuć cebulę, niech się przyrumienią. Do ugniecionych ziemniaków dodaj śmietanę, mleko, masło, żółtka oraz sól i pieprz. Wymieszaj dokładnie mikserem. W oddzielnym naczyniu ubij pianę z białek i delikatnie dodaj do masy ziemniaczanej. Wymieszaj i znów posłuż się mikserem, babka stanie się dość puszysta, gładka i lekka, dodawaj podsmażony boczek wraz z cebulą. Piekarnik nagrzej do temperatury 180° C . Babkę przełóż do podłużnej formy, wysmarowanej masłem i obsypanej bułką tartą, wygładź z wierzchu i wstaw do piekarnika. Przyznam szczerze, że na tym etapie uznałam, że babka będzie piekła się około godzinę, jednak obserwując proces pieczenia, wydłużyłam czas do 1,5 godziny. Po tym czasie uchyliłam drzwiczki i w taki sposób czekałam aż nieco ostygnie. Z wierzchu babka staje się ciemnozłotobrązowa – wewnątrz pięknie kremowa z wyraźnie widocznymi skwarkami.

DSCF5946

Podałam ją z gulaszem pieczrkowym choć marzyło mi się zrobić taki prawdziwy grzybowy, jednak mimo poszukiwań nie znalazłam w tym roku zbyt wielu grzybów.

Gulasz pieczrkowy:

pół kilo pieczarek
1 cebula
szklanka gęstej kwaśnej śmietany 18 %
pół szklanki bulionu warzywnego
sól
pieprz
olej do smażenia

Pieczarki obierz, pokrój w ćwiartki. Cebulę posiekaj w cienkie pióra. Do dużego rondla wlej około łyżkę-dwie oleju do smażenia. Rozgrzej. Wrzuć na olej cebulę, gdy się zeszkli, dodaj pieczarki, posól, popieprz i dolej bulion, przykryj i podduś ok 5 minut co jakiś czas przemieszaj. Gdy płyny się nieco zredukują dodaj śmietanę, wymieszaj i jeśli zajdzie potrzeba dopraw do smaku.

Babkę ziemniaczną pokrój w pajdy, możesz ją delikatnie przyrumienić z obu stron na rozgrzanej patelni naleśnikowej. Przełóż na talerz polej gulaszem. Smacznego :)!

Ps: babka świetnie przechowuje się w lodówce.

DSCF5982

DSCF5959

DSCF5949

DSCF5961

DSCF5979

 

 

 

 

 

3 Comments Add yours

  1. Zrobiona, przepyszna, mąż już w nocy po powrocie z pracy się nią zajadał, na śniadanie też sobie zażyczył. Czuję że stanie się obowiązkowym punktem w naszym cotygodniowym menu…

    1. dorapiecze pisze:

      O wow!😀 serce rośnie! Bardzo bardzo się cieszę :)!

  2. jula pisze:

    ale fajna konsystencja!

Skomentuj

