„Kratka” czyli ciasto półkruche na śmietanie z nadzieniem jabłkowym

Śliweczka smacznie spała, a ja korzystając z wolnej chwili zabrałam się za ciasto. Pieczenie mnie odpręża tak samo jak spa czy gimnastyka. A tego było mi potrzeba… Wymyśliłam sobie ciasto z jabłkami, zmiksowane z dwóch przepisów. Wyglądem przypominające apple pie, na śmietanie, z podwójnym cynamonem. Z wierzchu kruche, z cudownie miękkim spodem i wyjątkowo soczystym nadzieniem.
Jabłka miałam już przesmażone, wystarczyło zagnieść ciasto (na nowej stolnicy od męża).

Zmieszałam:

250g mąki
125g margaryny
1 jajko
1 łyżeczkę proszku do pieczenia
4 łyżki gęstej śmietany
4 łyżki cukru
1 płaską łyżeczkę cynamonu.

Te wszystkie składniki umieść w misce, wymieszaj łyżką i wyrób ręką lub mikserem z końcówkami „świder”. Ciasto będzie bardzo kleiste. Tortownicę o średnicy ok 22 – 24cm wytłuść i obsyp mąką. Ciasto podziel na dwie części. Większą częścią wyłóż dno tortownicy wraz z rantem na wysokość ok 3 cm. Mniejszą część rozwałkuj na stolnicy. Pokrój na równe paski. Nadaj im ładny, regularny kształt.

Przygotuj nadzienie z jabłek – miałam już przesmażone na łyżce masła z 2 łyżkami cukru oraz połową łyżeczki cynamonu – około 600g.

Jabłka przełóż na spód ciasta. Na jabłka należy nałożyć tzw koszyczek czy też plecionkę z wcześniej przygotowanych pasków ciasta. Zrobiłam to w taki sposób: kilka pasków ciasta ułożyłam równolegle na wierzchu jabłek, następnie paski, które pozostały przeplatałam przez te poprzednie aż utworzył się koszyczek. Na koniec wygładź miejsce gdzie paski łączą się z rantem.

Nagrzej piekarnik do 180 stopni C, włóż ciasto i piecz przez 40-45 minut, do osiągnięcia złotego koloru. „Kratkę” podaj obsypaną cukrem pudrem.

Aha, jeszcze jedno! Jak powstała nazwa? Nadała ją Śliwka. Wstała, jeszcze zaspana weszła do kuchni, spojrzała na blat i ujrzawszy ciasto, krzyknęła: Ciasto Kratka! Po czym odgryzła kawałek nim zdążyłam zrobić zdjęcie całego ciasta. I w taki sposób sesja zdjęciowa została „okrojona”😉.

DSCF6499

DSCF6502

DSCF6522

Skomentuj

